Vezetőkiválasztás, képzés, szervezetfejlesztés. A Simonyi & Tóth Személyzeti Tanácsadó Iroda hivatalos Blogja

A Servant Leadership, vagyis a „szolgáló vezetési” modell 7 titka, amely sikerre vihet minket  

2017. november 07. - Simonyi_és_Tóth_AIMS

 

„Nem tudom, hogy mi lesz a sorsod, de egy dolgot tudok: csak azok az igazán boldog emberek, akik keresték és megtalálták azt, hogyan szolgáljanak másokat.” – Albert Schweitzer

Az elmúlt évtizedben egy új terminus ütötte fel a fejét, és került – főként Nyugaton – a köztudatba: a servant leader, vagyis a szolgáló vezető. A servant leadership gondolata megfordítja a tipikus hierarchiát, vagyis azt a rendszert, ahol a munkatársak szolgálják a főnökeiket, és a vezetőt állítja a szolgáló pozícióba.

climate-kic-350836.jpg

Egyesek szerint a servant leadership az alapja a hatékony vezetésnek, hiszen e modell keretében a vezető elkötelezett arra, hogy másoknak segítséget nyújtson mind otthon, mind a munkahelyen, mind a tágabb közösségekben. Az Inc cikke alapján nézzük meg, miben hisz egy ilyen típusú vezető, és hogyan fordítja ezt a hitet cselekvésbe.

A servant leader, vagyis a szolgálatkész vezető úgy hiszi, hogy:

  1. Minden egyes ember értékes, és megérdemli a bizalmat, a tiszteletet és az udvariasságot.
  2. Az emberek sokkal többet tudnak megvalósítani, ha önmagukon túlmutató célok inspirálják őket.

De hogyan tudjuk mindezt a gyakorlatba ültetni?

  1. Tisztázzuk és erősítsük meg a másoknak nyújtott szolgálat szükségességét

A támogató vezetők szavaik és cselekedetük révén oktatják csapatuk tagjait, és bátorítják őket arra, hogy tegyék félre önös érdekeiket mások szolgálatáért.

  1. Hallgassunk figyelmesen, és figyeljünk alaposan

A szolgálatkész vezetők valóban meghallgatják az embereiket, és aktívan kérik részvételüket, ötleteiket és visszajelzésüket. Időben megismerik alkalmazottaik látásmódját, világnézetét, és ennek megfelelően alakítják ki vezetői megközelítéseiket.

  1. Cselekedjünk önzetlen mentorként

A szolgáló vezetők tudják, hogy ha segítik azokat, akik nekik dolgoznak, akkor azzal olyan létfontosságú készségeket fognak majd elsajátítani, amelyek javítják teljesítményüket, és fejlesztik őket emberként is.

  1. Legyünk állhatatosak

A támogató vezetők jól tudják, hogy egy vagy két beszélgetés még nem feltétlenül lesz hatással a munkavállaló gondolkodására, feltevéseire. Épp ezért ezek a vezetők állhatatosak, és töretlenül oktatják és inspirálják az alkalmazottakat, nem számít, mennyi időt is vesz igénybe.

  1. Önmagukat is tiszteletben tartják, és felelősséget vállalnak tetteikért

A szolgálatkész vezetők tudják, hogy senki sem tökéletes, és mindenki követhet el hibát – beleértve önmagukat is. Ezt szem előtt tartva a magas teljesítmény elérésére, a szolgáltatás minőségének fenntartására és az értékek összehangolására törekednek, és nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy mind önmaguk, mind a csapattagok is felelősséggel tartozzanak a teljesítményükért.

 Végül pedig ne feledjük Robert K. Greenleaf a Servant leadership mozgalom alapítójának szavait: „A szolgálatkész vezető elsősorban szolgáló. Szolgálatkész vezetővé válni azzal kezdődik, hogy természetesen bukkan fel bennünk az igény a szolgálatra. Ezt egy tudatos választás kíséri a vezetésre. Az ilyen ember élesen különbözik más vezetőktől, hiszen emberei szükségleteit tartja elsődlegesen szem előtt. Tegyük fel a kérdést: vajon a kiszolgált személyek fejlődtek? A szolgálat alatt egészségesebbé, bölcsebbé, szabadabbá, önállóbbá váltak, és valószínűsíthetően maguk is szolgálni akarnak? Ha igen, kiálltuk a próbát.”

 

Az Inc cikke nyomán

A bejegyzés trackback címe:

https://hrbonbon.blog.hu/api/trackback/id/tr8913199679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
.header-full-width {min-width: 990px;}