Esettanulmány sorozatunkban azt szeretnénk bemutatni, hogy az általunk nyújtott szolgáltatásokkal milyen helyzetekben és hogyan segítjük a HR vezetőket és a cégvezetést, hogy megtalálják és fejlesszék embereiket. Mostani esettanulmányunk egy magyarországi termelő cégnél az SAP rendszer bevezetésének támogatásához nyújtott tavasz végétől kora őszig tartó intenzív munkánkat mutatja be.
ESETTANULMÁNY
VÁLTOZÁSKEZELÉS- TÁMOGATÁS – TERMELŐCÉG
ÜZLETI iGÉNY
Az új rendszer bevezetését végző külső tanácsadók mellett kétszintű felhasználó támogatói rendszert alakítottak ki, key és super userekkel, akik feladata a rendszer előkészítésében való részvétel, illetve az SAP élesítése után a felhasználók támogatása az egyes területeken. Összesen 54 fő került be a key és super userek közé, és nekik az amúgy is feszített munkatempó mellett innentől plusz időt kellett találni az SAP-val kapcsolatos feladatokra is. Rövid időn belül látszott, hogy érdemes külső segítséget igénybe venni a csapat motiváltságának növelésére és a bevezetés során hasznos skillek fejlesztésére.
A FEJLESZTÉSI FOLYAMAT
Első lépésként egynapos workshop keretében, részben nagy- részben kiscsoportban dolgoztunk a résztvevőkkel a projekttel kapcsolatos tapasztalataik, viszonyulásuk, félelmeik, elvárásaik témakörében. A legfontosabb kihívások a workshop tanulsága alapján az időbeosztás, priorizálás és leterheltség, az új szaktudás és információk szükségessége, a szerepek tisztázatlansága és szerepkonfliktusok, a plusz felelősség, a kommunikáció és információ-áramlás okozta kihívások, a koordinációs problémák gyakorlati és érzelmi következményei, ugyanakkor legtöbben intenzíven megélik a projekt jelentette pozitív kihívást és fejlődési lehetőséget is.
A MEGOLDÁSUNK
A kihívások alapján körvonalazódó témakörökre fókuszálva tavasz végére intenzív fejlesztési programot dolgoztunk ki. A nyári hónapokban a projekt résztvevői több lépcsős tréning folyamatban vettek részt: mindenki az előzetes tapasztalatai, illetve fejlesztési igényei alapján kapott összesen négy nagy témakörben kétszer vagy háromszor fél napos, intenzív képzést. A négy nagy témakör a Változáskezelés, a Kommunikáció, a Prezentálás és moderálás, illetve a Stressz- és konfliktuskezelés voltak. A résztvevők által legérdekesebbnek talált témakörök közül a változáskezeléshez kapcsolódóan beszéltünk a befolyásolási körökről, a változáskezelés módjairól, a változás pszichológiai folyamatáról. Kommunikációfejlesztés tekintetében sok egyéb mellett foglalkoztunk a jó hallgatás és hatékony érzelemkommunikáció technikáival, illetve a hatásos és érthető szövegek megalkotásának szempontjaival is. Prezentációs tréningünkön áttekintettük az előadás készítés lépéseit, majd bőséges lehetőséget kaptak a résztvevők a gyakorlásra és kölcsönös visszajelzésre. Stressz- és konfliktus témakörben többek közt a résztvevők energia- és stressz-szintjének felmérésére került sor, majd a konfliktusokban rejlő lehetőségek kel, illetve konfliktusok konstruktív kezdeményezésével foglalkoztunk.
EREDMÉNY
A csapat a tréning sorozat során a készségfejlesztés mellett a kapcsolatépítés terén is sokat fejlődött, és a trénerekkel való közös munka is alkalomról-alkalomra népszerűbbé vált.
A tréning hatása:
- Motiváltabban és nagyobb önbizalommal dolgoznak a munkavállalók a projekt sikeres változásain, másként és tisztábban látják a saját szerepüket.
- Hatékonyabban tudják befolyásolni az érintetteket abban, hogy a változási céljaikat elérjék.
- Nagyobb mértékben és rövidebb idő alatt, kevesebb erőfeszítéssel érhetik el a változásokat érintő céljaikat.
És végezetül következzen egy visszajelzés, az egyik résztvevőtől:
„Hihetetlenül sok eszköz van arra, hogy másokat megfelelő irányba tudjuk terelni, és mi is képesek legyünk változni… nem kell meghasonulnunk ebben, lehet ezt okosan használni.”