Nagyon köszönjük mindenkinek, aki részt vett a felmérésünkben!
Hogyan hatott a pandémia a munkavégzésre és kiválasztási folyamatokra? Erről a minket nagyon foglalkoztató témáról indítottunk felmérést, amelynek eredményét a napi munkánkban tapasztaltakkal egészítettük ki.
Home office vagy mégsem?
Lényegesnek érezzük ezt a témakört, mivel sok partnerünk mellett a mi saját működésünket is alapjaiban változtatta meg a pandémiás helyzet. Közel egy évvel ezelőtt egyik napról a másikra álltunk át a megszokott irodai működésről és 90% feletti személyes interjúztatásról az eleinte teljes home office-ra és 100% -ban online interjúztatásra. Hosszabb távon egy hibrid home office-iroda megoldást alakítottunk ki, az interjúztatásban továbbra is megtartva az online megoldásokat, de már rugalmasan be is jártunk az irodába.
A home office területén partnereink körében szerzett tapasztalataink és a felmérés eredményei szerint is jelentős átrendeződés következett be. A cégek túlnyomó többségénél vagy teljesen home office-ra álltak át, ahol csak megoldható volt, vagy legalább heti 2-4 napban home office-ból dolgoznak a munkavállalók. Sok helyről halljuk azt is, hogy rugalmas, igény szerinti home office/személyes jelenléti rendszert működtetnek a cégek, nagyobb szabadságot biztosítva a dolgozóknak abban, hogy maguk válasszák meg a munkavégzés helyét.
Tapasztalataink szerint a felső vezetői szinten sokszor nehezebben megoldható a home office-ból történő munkavégzés, és felmérésünk alapján is vegyes kép bontakozott ki e tekintetben. Bár a felső vezetés esetében is jellemző lehet, hogy a munkavállaló döntésére bízza a cég, milyen struktúrában tud vagy szeretne dolgozni, mégis nagyon sok helyen a teljes felső vezetésnek, vagy funkcionális területtől függően többeknek mindenképpen be kell járnia az irodába.
A fentiek alapján jellemző trendnek tűnik, hogy a megváltozott helyzetben a cégek egy jelentős része nagy rugalmasságot biztosít a munkavállalók számára, hogy a saját maguk számára kedvezőbb munkavégzési formában dolgozhassanak.
Nyilván nem minden funkcionális területen lehetséges a home office-os megoldás. Okozhat-e ez vajon feszültséget egy vállalaton belül? A partnereinktől kapott információk és a felmérésünk is arra utalnak, hogy sok cégnél okozott hosszabb-rövidebb ideig feszültségeket, funkcionális területek közti ellentéteket az a tény, hogy egyes területeken nem, vagy csak sokkal korlátozottabban oldható meg az otthonról való munkavégzés. A pandémia után valószínűsíthető hosszabb távú átrendeződésről gondolkodva valószínűleg ezzel a témakörrel is érdemes lesz foglalkoznia a vállalatoknak. Mert a kényszerű home office bevezetés minden jel szerint hosszabb távon is megváltoztatja majd a munkavégzés helyével kapcsolatos elvárásokat –a cégek többségénél tartós változásokra készülnek e tekintetben.
A további kérdéseinkre adott válaszokat is kiértékeljük, s folyamatosan közzétesszük!