Simonyi Judit írása
A VUCA világában élünk. És ha a VUCA négy tényezőjéből – változékonyság, kiszámíthatatlanság, bonyolultság, bizonytalanság – csak az állandó változást és a bizonytalanságot emelem ki, vezetőként már az is épp elég nehézséget jelent!
Olyan gazdasági, pénzügyi, politikai, makro- és mikrokörnyezetben próbálunk cégként jól működni, sikeres tevékenységet végezni, amelyben számtalan, tőlünk független tényező határozza meg az életünket.
És mi hogyan befolyásoljuk mindezt? Csak reagálunk rá? Vagy hozzá is teszünk? Tudjuk-e aktívan, kezdeményező módon alakítani a helyzetünket?
Néhány gondolat a sikeres kiválasztáshoz a tanácsadó szemszögéből
Szakmai tevékenységünk jelentős részében új vezetőket, szakembereket keresünk és találunk megbízóink számára.
Ez a folyamat a két partner oldaláról így néz ki:
Cég: a megüresedett munkakör ideális jelölttel való betöltése = Munkavállaló: az ideális állás megtalálása
Ebben a kiinduló helyzetben mindkét fél célja ugyanaz: Munkahely
Ám valami mégsem működik. Mi, tanácsadók, a két fél között állunk, és próbáljuk az igényeknek megfelelő megoldást megtalálni – mindkét irányban.
Jelenleg általános tapasztalat a munkaerőpiacon, hogy rendkívüli módon lecsökkent a potenciális jelöltek száma.
Ám amikor megvan az ideálist megközelítő jelölt – vagy éppen nem megközelítő, de megfontolásra érdemes –, hogyan lehet őt mégis villámgyorsan elveszíteni?
A jelöltek elvesztésének legfontosabb okai
Az okok rendkívül egyszerűek:
- Nem tudunk a jelöltnek kielégítő információt adni a munkakörről, a későbbi munkaadóról – a megbízó ezeket hiányosan bocsátotta a rendelkezésünkre.
- Nincs a kezünkben az érdeklődését felkeltő, inspiráló érv – ügyfeleinknek ilyet is érdemes lenne javasolniuk
- A jelöltek gyors döntést várnak a bemutatkozó interjú után, de legalábbis egy mielőbbi visszajelzést. Az elhúzódó visszajelzés a jelölt motiváltsági szintjét befolyásolja.
…Mígnem a hosszú várakozás alatt ő egyszer csak bejelenti, hogy már talált magának egy másik állást.
A megbízónk így elveszítette a jelöltet, elveszítette a döntési lehetőséget is, és nem tehet mást, mint hogy keres tovább.
Mi lehet a megoldás? Min tudunk változtatni?
Először is el kell fogadnunk a jelen valóságát. Nem létezik 150%-os jelölt, sem minden szempontból tökéletes munkavállaló!
Nincs ma már számtalan választási lehetőség, a jelöltek száma korlátozott.
Rendelkezésünkre állhat azonban egy megfelelő intellektuális képességekkel rendelkező, motivált szakember, aki képes megtanulni azokat a finomságokat, amelyek az adott munkakör ellátásához szükségesek.
Mindig érdemes egy nagyon alapos kockázatelemzést végezni:
- Mi a nagyobb kockázat: ha őt kiválasztom és felveszem, vagy ha tovább folytatom a keresést?
- Hogyan tudom ezt a kockázatot felmérni és csökkenteni?
- Mit kell nekem, mint cégnek tennem ahhoz, hogy ez a döntés ne jelentsen vállalhatatlan kockázatot, előre látott bukást?
- Mi a pénzügyi következménye egy gyors, de nem ideális belépésnek – és mi a pénzügyi kockázata a túlságosan elhúzódó keresésnek?
Elképzelhető, hogy felelős vezetőként fel kell vállalnunk a nem tökéletes jelölttel járó kockázatot. A gyakorlat már sokszor bebizonyította, hogy egy megalapozott onboarding folyamattal, egy jó mentorral – valamint világosan megfogalmazott célokkal és elvárásokkal – lerövidíthető és sikeresebbé tehető a kiválasztás.
Némi előrelátással és tervezéssel a VUCA négy eleméből így legalább a bizonytalanságot csökkenteni tudjuk, és máris jobban érezzük magunkat!
Tudunk tehát megbízóként valamit befolyásolni?
- Tudunk a cégünkről és a betölteni kívánt állásról gyors és pontos információt adni?
- Tudunk a vállalatunkról vonzó employer branding érvet felállítani és kommunikálni?
- Tudunk mielőbbi, megalapozott visszajelzést nyújtani egy jelölt megismerése után?
- Tudunk onboarding és mentorálási folyamattal tervezni, és elfogadni, hogy nemcsak a jelöltnek, de a cégnek is komoly szerepe van a sikeres szakmai és emberi beilleszkedésben?
A válasz: Igen, tudunk.