Vezetőkiválasztás, képzés, szervezetfejlesztés. A Simonyi & Tóth Személyzeti Tanácsadó Iroda hivatalos Blogja

HR Bonbon

Must have és nice to have kritériumok egy új állás kapcsán

Direkt kereséseink tapasztalatai alapján

2022. június 17. - Simonyi_és_Tóth_AIMS

Ha váratlanul megkeres valaki egy állásajánlattal, neked mi az a három kérdésed, ami alapján eldöntöd, van-e értelme tovább beszélgetnetek? Munkánk jellegéből fakadóan napjaink jelentős részét töltjük azzal, hogy álláslehetőségekről beszélgetünk olyan emberekkel, akik nem is gondolkodnak váltáson. Természetesen nekünk mindig vannak előre rögzített szűrési kritériumaink, kötelező kérdéseink, de persze kettőn áll a vásár, és a potenciális jelöltek is szűrnek minket – sokszor egyetlen kérdés után megköszönve a megkeresést. Mai bejegyzésünkben azt foglaltuk össze nektek, mik jelölti oldalról a legtipikusabb ilyen szűrési kritériumok.

pexels-pixabay-259165.jpg

Ha a bemutatott pozíció nem jelent egyben anyagi előrelépést is, akkor legtöbb esetben el sem jutunk addig a fázisig, hogy részletesebben beszélgessünk a jelöltet (pontosabban potenciális jelöltet) mozgató tervekről, vágyakról.

A jobb csomag/magasabb fizetés mellett van néhány más „higiénés” tényező, melyek ha nem teljesülnek, akkor a pozíció kínálhat bármilyen érdekes, vonzó elemeket, szintén egyből bezárul az ajtó egy részletesebb beszélgetés előtt. A home office az egyik ilyen elem, melynek jelentősége az, hogy hozzásegít a jobb munka-magánélet egyensúlyhoz, rugalmasabb munkabeosztást tesz lehetővé, a család, a gyerekek menedzselése jobban megoldható egy rugalmasabb, részben vagy teljesen home office alapú munkavégzéssel. A home office sokak számára egy minőségibb életvitel megvalósíthatóságát hozza magával, ahogy egy egészen friss beszélgetés során egyik jelöltünk megfogalmazta: „Van életem. Eddig nem volt.” A home office egyben hatékonyságot is jelent: az utazással töltött „holt időt” akár munkára, akár egyébre ki lehet használni.

pexels-pixabay-210019.jpg

A harmadik ilyen „higiénés” tényező az autó. Ha jelenleg van céges autója valakinek, nem igazán mond le róla. Ebben közrejátszanak teljesen racionális, praktikus szempontok, mint a benzinár várható emelkedése, de emellett nem csak a kényelemről és észszerűségről szól a céges autó, hanem a presztízsről, megbecsültség érzéséről is.

A legnehebb egy nem aktív álláskeresőt olyan pozícióra megnyerni, ami az övéhez hasonló méretű cégnél egy övével egyszintű pozíció, vagyis egyfajta horizontális váltást jelentene. A többség feljebb szeretne lépni a ranglétrán, és ebbe belefér az is, hogy esetleg a jelenleginél kisebb cégnél. Azonos méretű cégnél a jelenlegivel egy szintű pozíciónak egy nem aktív álláskereső esetében nyújtania kell valami nagyon fontos pluszt például lokáció, cég presztízs, stabilitás, előrelépési lehetőség, nemzetközi perspektíva vagy juttatási csomag tekintetében.

A jellemző, de talán kevésbé kemény kritériumok egyike a vezetői feladatok megléte/hiánya, illetve az irányított csapat mérete. Ha valakinek már van csapata, direkt riportjai, akkor általában kevésbé érdekes az olyan pozíció, ami nem jár people managementtel. A nagyobb csapat, több direkt riport ennek megfelelően motiváció szokott lenni egy következő pozíciónál.

Az aktív nyelvhasználat lehetősége is számít: ha szükséges például a napi szintű angol nyelvű kommunikáció az aktuális pozícióban, akkor kevésbé lesz vonzó egy olyan pozíció, ahol nem kell rendszeresen angolul kommunikálni.

pexels-quang-nguyen-vinh-2171464.jpg

Egyre fontosabb szemponttá válik a munka-magánélet egyensúly, a home-office lehetőségétől függetlenítve is, és jellemzően nem csak a seniorabb szinteken. Akinek folyamatosan tizenórás munkanapjai, állandó hétvégi munkái vannak, meg szokta fogalmazni, hogy nem szeretne újra ilyen feszített ritmusú munkát.

Jellemző a stratégiai és operatív feladatkörök világos elhatárolása is: kevésbé vonzóak az olyan pozíciók, melyekben a stratégiai feladatok mellett jelentős mennyiségű operatív elem is megjelenik, így mindkettőt el kellene látni: egyrészt ez azt jelzi, hogy nem „egyemberes” lesz a munka, biztos folyamatosan nagy leterheltség alatt kell dolgozni. Másrészt aki már eljutott arra a szintre, hogy stratégiaibb feladatokkal foglalkozik, általában nem szívesen merül el újra az operatívban.

Sokakat – érthetően – erősen befolyásol a szóba jövő cég reputációja, a céges eredmények: a tudatosabb jelöltek utánanéznek a cégnek, és sokat számítanak nekik a cégről fellelhető vélemények. Ha sok kereséssel találkoznak rövid idő alatt egy adott cégnél, sok nyitott pozíció van, az alarm jelzés, hogy valami gond lehet, ha ekkora a fluktuáció.

Nektek magatoknak vagy a ti tapasztalataitok szerint mik a „must have” kritériumok egy álláslehetőséggel kapcsolatban akkor, ha amúgy a jelenlegi pozíció rendben van?

A bejegyzés trackback címe:

https://hrbonbon.blog.hu/api/trackback/id/tr1717860327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
.header-full-width {min-width: 990px;}